Hemdatorerna (1975-1985): Revolutionen på TV-bänken

De var beigea, de var kantiga, och de lovade en framtid som vi bara kunde drömma om. Hemdatorn var inte bara en leksak – det var en hobby, en skola och en portal till nya världar. Vi pratar om en tid då "boot-tid" var tiden det tog att hitta rätt läge på kassettbandet, och då "laddningsskärm" innebar 10 minuter av tjutande ljud och blinkande ränder.

Det var här många av oss skrev vår första kodrad (10 PRINT "HEJ", 20 GOTO 10), spelade spel som kom på kassetter och lärde oss vad en "Syntax Error" var. Det här är maskinerna som startade allt.

Kategori 1: 8-bitarskriget (De stora slagen)

På 80-talet fanns det framför allt två läger som dominerade pojk- och flickrummen. Valet mellan dessa definierade dig.

Commodore 64 (C64)

Kungen. Den obestridda mästaren. Med sina (för tiden) ofattbara 64 KB RAM, avancerade grafik och det legendariska ljudchippet (SID) var "brödburken" en maskin som kunde göra allt. Den hade en enorm flora av spel, från Impossible Mission till Last Ninja. Laddningsljudet från kassettbandspelaren (Datasette) och den klassiska blå startskärmen med READY. är ren nostalgi.

Sinclair ZX Spectrum

Den brittiska uppstickaren. Den var liten, svart och hade de där ikoniska (och hopplösa) "döda köttet"-gummintangenterna. Den var billigare än C64 och hade ett gigantiskt spelbibliotek i England, vilket innebar att många spel letade sig hit. Den var känd för sin högupplösta, men färgbegränsade, grafik och det där öronbedövande, skrikande laddningsljudet.

Kategori 2: Utmanarna & Folkdatorerna

Vid sidan av de två giganterna fanns en flora av andra maskiner som slogs om TV-apparaterna i hemmen och skolorna.

Spectravideo (SV-318 & SV-328)

Den lanserades 1983 och var en oerhört kapabel utmanare. Spectravideo positionerade sig som en mer seriös dator än konkurrenterna, med ett utmärkt skrivmaskins-tangentbord och bra expansionsmöjligheter. Den hade en distinkt design och blev känd för sin BASIC som var en version av Microsofts. Denna maskin var den direkta föregångaren till MSX-standarden, vilket gjorde den historiskt väldigt viktig.

ABC 80 (Luxor)

"Den svenska folkdatorn". Denna svartvita, robusta maskin från Luxor var en syn i varje klassrum och på många kontor i början av 80-talet. Den var inte en spelmaskin i första hand, utan en seriös dator för att lära sig BASIC och köra program. Den lilla gröna eller svartvita monitorn och det rejäla tangentbordet signalerade "arbete".

Commodore VIC-20

C64:ans lillebror. VIC-20 var "datorn för folkhemmet" och den första hemdatorn som sålde i över en miljon exemplar. Med sina ynka 3.5 KB ledigt minne var det en utmaning att programmera, men den var billig, hade färg och kunde spela massor av enkla, roliga spel på cartridge (spelkassett).

Kategori 3: De Första Pionjärerna

Innan 8-bitarskriget bröt ut fanns det en "helig treenighet" av datorer som lanserades runt 1977 och visade vad som var möjligt.

Apple II

Datorn som startade ett imperium. Apple II var dyr och mer en "seriös" maskin i USA, men den var en av de första som erbjöd färgstark grafik och hade diskettstationer istället för bara band. Den blev en legend och satte standarden för vad en persondator kunde vara.

Commodore PET

En science fiction-dröm. Med sin inbyggda lilla skärm, kassettbandspelare och det udda "chiclet"-tangentbordet såg PET 2001 ut som något från en rymdstation. Den var populär i skolor (innan ABC 80 tog över) och kändes otroligt futuristisk.

Kategori 4: Upplevelsen (Det som fanns runt datorn)

Datorn var bara halva upplevelsen. Det var tillbehören och ritualerna som gjorde det till en hel kultur.

Kassettbanden

Att köpa ett spel innebar att köpa ett kassettband. Man fick "kopieringsskydd" i form av en färgkod man var tvungen att knappa in från ett papper. Att ladda ett spel innebar att skriva LOAD "*",8,1, trycka Play på bandspelaren och sedan vänta i 5, 10, ibland 20 minuter.

Joysticken

Den digitala styrspaken med en knapp. Ofta en svart, fyrkantig sak (Atari-standarden) eller, om man hade tur, en QuickShot II med autoknapp. De gick alltid sönder, oftast slutade "upp" att fungera efter en intensiv omgång Summer Games.

BASIC-listorna

Tidningar som Svenska Hemdator Hacking eller Datormagazin var fyllda med program i BASIC som man själv fick knappa in. Sida efter sida med obegriplig kod och DATA-satser. Man skrev i timmar, och möttes sedan av ett "Syntax Error on line 540" och fick börja felsöka.